Carrera Eyewear – okulary nie tylko na tor

Marka Carrera wzbudzała we mnie pozytywne, sportowe emocje nawet wtedy, kiedy nie byłem jeszcze okularowym szajbusem. Nie wiem jak Wasze, ale moje pierwsze skojarzenia to slalom gigant i narciarstwo alpejskie, sportowe stroje zawodników wyprzedzające epokę z dumnie wyeksponowanym czerwonym napisem na goglach. Obok superszybkich „maszyn” do zjeżdżania takich jak Alberto Tomba czy Herman Maier w kontekście sportów zimowych i marki Carrera grzechem byłoby pominąć piękną część polskiej historii narciarstwa klasycznego. Nieśmiały chłopak z Wisły z charakterystycznym wąsem, poprawiający drugie oczy (tak, tak, często właśnie z logotypem na „C”) zaraz przed tym jak wystrzeli w kosmos. To były czasy…

Carrera czyli wyścig…

Kiedy jestem pytany czy jeżdżę na nartach często przekornie odpowiadam, że wolę bardziej męskie sporty. To chyba trochę ze złości, że nie było mi dane godnie przepracować kilku sezonów pod okiem instruktora narciarstwa. Z drugiej strony – nienawidzę zimy jak cholera. I tak poszedłem w stronę dźwigania ciężarów (nawet z małymi sukcesami) i okładania się rękawicami w lokalnym klubie. Czy tak naprawdę to bardziej męskie? Nie wiem. Wiem na pewno, że aby zjechać z ośnieżonego stoku z prędkością przekraczającą 150 km/h trzeba mieć naprawdę duże „cojones”.

W lingwistyce tak już jest, że w pewnych słowach płyną endorfiny, temperament i nieposkromiona energia. A z tym od zawsze kojarzona jest marka Carrera. Wszystko staje się jasne gdy ciocia Wikipedia wyjaśnia nam etymologię nazwy. Mimo austriackich korzeni marki (kiedy to w latach pięćdziesiątych Carrerę powołał do życia pasjonat okularów i wyścigów samochodowych Winhelm Anger), samo słowo ma tak naprawdę hiszpański rodowód (carrera – z hiszp. wyścig). Komu jak komu, ale Iberyjczykom braku werwy i żądzy rywalizacji zarzucić nie można… Spójność nazwy – prima sort.

Optyl – materiał z efektem „pamięci”

Zanim opowiem Wam co doceniłem i co najbardziej jara mnie w okularach Carrera warto abyście poznali kilka ciekawostek. Jedną z nich jest stworzenie i opatentowanie przez markę materiału o nazwie optyl – tworzywa o doskonałych właściwościach fizycznych i chemicznych (z tzw. efektem pamięci), odpornego na działanie większości kosmetyków (tak, drogie Panie!). Optyl z powodzeniem wykorzystywany jest do dziś – po półwieczu od czasu jego wynalezienia.

Carrerę łączył także dłuższy związek z firmą Porsche. Marka była zawsze blisko sportu, nawet Formuły 1, a w roku 1996 trafiła do rąk włoskiego potentata okularów – Safilo Group, gdzie rozwija się do dzisiaj. Jedynym i wyłącznym dystrybutorem marek należących do grupy Safilo (w tym marki Carrera) od 28 lat na terenie Polski jest firma Optimex – Viscom.

Okulary ze szklanego ekranu

Ostatnie lata marki Carrera, to realizacja kapitalnej, marketingowo – wizerunkowej filozofii łączącej idee Wilhelma Angera (założyciela firmy) oraz stylistyczną ewolucję jaką w dzisiejszym czasie przechodzą okulary. Carrera konsekwentnie rysuje swój obraz świetnego, okularowego, modowego brandu. Super, że każdy z modeli przy zachowaniu sportowych korzeni i motoryzacyjnej tradycji doskonale odnajduje się w casualu. Wcześniejsze, charakterystyczne modele Carrery dały się poznać już dawno (poczciwy Sly jako Cobretti w filmie „Cobra” czy jeden z moich ulubieńców – Al Pacino jako „Człowiek z blizną”- czytaliście „Okulary mafii”??). Najnowsze kolekcje (w szczególności okularów przeciwsłonecznych), także robią zawieruchę na szklanym ekranie, a wśród nich modele, które w mojej ocenie aspirują do grona ponadczasowej, okularowej klasyki. Czas pokaże. Póki co odnajdujemy je w okularowej garderobie m.in. Lady Gagi, Rihanny, Madonny czy Brada Pitta.

Carrera i casual

Po otrzymaniu od polskiego dystrybutora najnowszej kolekcji i wstępnych przymiarkach zacząłem rysować sobie w głowie koncepcję sesji zdjęciowej. Na pierwsze kadry (przy okazji Targów Optycznych w Monachium) wybrałem stolicę Bawarii. Program napięty, a czas mocno ograniczony. Wskazówka na zegarze bliska północy. Idealny moment na przeciwsłoneczną sesję zdjęciową.:) Tak już mam z Mario – fotografem, że robimy dziwne rzeczy, idąc na żywioł i pełen spontan.

 

Wybór padł na Plac Mariacki, a później całkiem przypadkowo na monachijskie metro. W przypadku okularów przeciwsłonecznych Carrera urzekające jest to, że wcale nie trzymają się kurczowo sportowego stylu. Okazało się, że jesienno-zimowy, kraciany płaszcz, gruby golf, wysokie skórzane buty oraz rzecz jasna lustrzanki od Carrery mogą stworzyć naprawdę zacne połączenie. Kto by pomyślał. No i magia przeciwsłonecznych okularów zadziałała – minus dziesięć stopni na termometrze przestało być dokuczliwe. Mówcie co chcecie – jak dla mnie zaje…sty outfit, a zarazem potwierdzenie tego, że Carrerę można z powodzeniem łączyć z co najmniej w kilkoma modowymi stylami.

 

 

Włoskie krągłości

Marka Carrera to także okulary korekcyjne. Jako amator krągłości (również tych okularowych :-)) nie mogłem przepuścić najnowszych owalnych modeli. Co ciekawe i niepowtarzalne – są świetnym połączeniem klasyki, stylu vintage i sportowego sznytu. Korzystając już chyba z ostatniej w tym roku „białej scenerii” szybko założyłem je na nos, aby zakończyć pracę nad tekstem.

Wracamy do motoryzacyjnych korzeni

Kiedy miałem na starej maszynie wybić kropkę ogłaszającą koniec wpisu przyszło mi do głowy, że czegoś tu brakuje. Przecież Carrera to ucieleśnienie samochodowych rajdów, prędkości i zapachu spalonej gumy.

 

Z pomocą przybyło mi 550-konne AMG, które okazało się godnym rekwizytem zwieńczającym sesję. 6.3 litrowy motor z kutymi tłokami (pięknie „gada”) w zestawieniu ze świetnie wykonanymi okularowymi egzemplarzami wprost z włoskiej Padwy. W jednym i drugim przypadku mocna i solidna półka premium. Mission complited.

Nosząc okulary Carrera stajecie się właścicielami zamkniętej w niewielkim przedmiocie cząstki sportowej historii, pasji do wyścigów i  motoryzacji, którą możecie eksponować bez względu na płeć i w wielu modowych odsłonach. Od kobiecego outdoorowego oversizu, a nawet po męską klasykę. Sportowa ekstrawagancja i konsekwencja marki sprawiły, że Carrera stała się jednym z  okularowych brandów wszechczasów.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.